دافغانستان دخپلواکۍ دورځې په یاد
څومره چې درون دورورګلوۍ ژؤندون دې <*>هغسې روڼ دخپلواکۍ ژؤندون دې
چاچې افغان وطن په بل پلورلې <*> دهغه سپک اوجګرخون ژؤندون دې
خدای دابادلره افغان وطنه <*> دهرافغان دزړه ارمان وطنه



ودرېږه ! افغانانوته چاخپل ټاټوبې په تحفه کی نه دې ورکړې بلکه ددې خاورې اصلي وارثان دي . له ډېروپېړیوراهیسې مختلفویرغلګروغلوکوښښ کړېدې چې دامیراث له افغانانوڅخه یاغلاکړي اویایې تری په زورواخلي ، په ناحقه دمیلیونونوافغانانودقتلونواوبې کوریوسبب شوي خوناولي لاسونه یې نه دي برشوي چې افغانستان خپل ملکیت کړي . که ددومره اوږدوخت ، خونړیوجګړواومیلیونونوسرورکؤنووروسته هم دچاسرپه دې نه خلاصیږي چې داوطن ، یانی افغانستان دچاملکیت دې نوهغه سړې بې له شکه یابېعقل دې اویالېؤنې

کی ملت وچه ملی ؟

دانشمندان وسیاسیون جها ن واژۀ ی ملت رامطابق طرزدیدواندیشه هایشان تعریف نموده وبه چا پ رسانده اند . درینجا ازتشریحات وتوضیحات انان صرف نظرمیشودوبه تعریف ساده وعامفهم این واژه اکتفامیشود. یک قوم ویااقوامیکه به یک یادوزبان تکلم کنند، دریک ساحه ی معین جغرافیاوی که سرحداتش ازطرف ملل متحدبه رسمیت شناخته شده باشد، دارای یک سیستم دولتی باشد وبه یک نا م شهرت کسب کرده باشد، ملت گفته میشود. بطورمثال ملت ایرانی که ازقوم اریایی اخذشده (نام کشورامروزی ی باراول در 1935ازطرف شاه ایران به عوض «فارس » پیشنهادشدوازان به بعدبه نام ایران شهرپیداکرد ) ملت عراقی ، ملت ترکیه ، فلسطین، افغان وغیره . ملت اسم است وصفتش ملی است . بطورعموم هرانچیزیکه تعلق به ملت دارد، صفت ملی راداراست . بطورمثال دارایی ی ملی ، ارزشهای ملی ، دولت ملی ، قوانین ملی ، اداره ی ملی ،سیاست ملی ، اقتصادملی ،فرهنگ ملی ، حاکمیت ملی ، حقوق ملی ، ازادی ی ملی ، احساس وتفکرملی . بنابراین مفاهیم نمیتوان ان چیزیراکه تعلق به ملت افغان ندارد، درپدیدامدنش اراده ، خلاقیت ومصارف ملت بکاربرده نشده باشد و ملت بران حاکم ومالک نباشد ، نمیتوان همان چیزرابه صفت ملی قبول کرد. درین رابطه یک یاداشتی دارم که احساس ملی رامعکس میسازد.

خوب به یاددارم که درزمان جمهوریت داودخان یک هیلیکوپترنظامي پاکستان درولایت کنرنشسته بودوعمله اش توسط یک چوپان دستگیرشده بودند . علاوه براین من عقارب ودوستان خودرادران زمان میدیدم که درطول دوره ی مکلفیت عسکری برای چندروزرخصتی به خانه ها یشان می امدندووقتیکه دوباره به مکلفیت عسکری خویش برمیگشتند، دریشی عسکری میپوشیدندوبعدازبوسید ن کمربند رابرکمرمیبستند وراهی ی وظیفه اش میشدند . این یک مثالیست که باوجود فقراقتصادی ملت افغان خود را دردفاع ازمادروطن خود مسؤل احساس میکرد. بعدازتجاوزنظامی ی اتحاد شوروی اردوی افغان حیثیت ملی خودراازدست دادوبه یک ارگان مزدورمبدل گردید. کمونیستهای افغان جوانان وشاگردان مکاتب رابدون امتیازات مالی بزوربرچه وتفنگ به جبهات جنگ میفریستند تابرعلیه هموطنان خویش بجنگندوبادارروسی خودراخوش کنند. امروزهم همان شیوه بکاربرده میشودولی ازراه وتاکتیک مالی . حالاهم هرسه ارگانهای دولتی دارای شرایط وارزشهای ملی نیستند. همه جیره خوربیگانگان هستند، اینها ازعایدات ملی ورزق حلال تغذیه نمیکنند ، ازبیگانگان اجوره میگیرند واجیرهستند . زمانی اردووپولیس حیثیت ملی رابخودکسب کرده میتواند که اساسش برمنابع ملی گذاشته شده باشد وازین خاطراحساس ومسؤ لیت ملی خودرادرک کرده باشد . گفته میشودکه تعداداردوی ملی بالغ به 160000مستخدم شده است که درحال حاضرمصارف میلیاردها دالری ان بدوش ایالات متحده امریکا است . سوال درینجاست که درطول 9 سالیکه گذشت ، به اصطلاح اردوی ملی وپولیس ملی ازکدام سرحد، ازکدام ارزش وازکدام ملت دفاع کرده است که مطابق به ان حیثیت ملی داشته باشد ؟ آیا همین اردوی نونیست که بخاطربراورده ساختن اهداف امریکابرعلیه پشتونها درصف اول میجنگد ؟ آیا همین اردووپولیس افغانی ملت افغان را به گیروگان نگرفته ؟ ملت افغان بطرعام وپشتونها بطورخاص تاحال ازاردو، پولیس وطالب چه تحفظ وفایده دیده اندکه مایکی رابردیگرترجیح دهیم ؟ خلاصه ی سخن اینست که درافغانستان باوجود درامه ی انتخاباتی ودیموکراسی قلابی نه دولت یک دولت ملی است ونه ارگانهای سه گانه اش ، همه ازطرف امریکا وسایرهمکارانش خریده شده اند ، بناا"دولت افغانستان یک دستگاه فروخته شده است که قیمتش صدفیصدتادیه گردیده وحق تسلت ازانست که قیمتش راپرداخته است . همه ی ما شاهد فروپاشی ی اردوی داکترنجیب الله بودیم وحالاهم شک نداریم که اگر امروز اجوره ی عساکروپولیس افغان قطع شود خدامیداندکه فردا از160000مستخد م فقط 160 نفران باقی خواهد ماند یاخیر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر


که ته راځې نوپسرلوسره راشه
خودرته نه وایم چې سپوسره راشه
ګوره چې تش لاسونه رانشې بیا
ترخه رانه وړې له خؤږوسره راشه